Och på jobbet går det bra….eller?
De flesta är på sitt jobb 8 timmar per dag, 40 timmar i veckan. Vecka efter vecka – år efter år. Då krävs det att man trivs för att orken inte ska ta slut. Men vad krävs för att man ska trivas på jobbet? Den frågan ställde sig författarna till ”Trivas på jobbet”, Beatrice Alger och Carina Blomgren och svaret – det får vi i boken.
När man läser boken är det extremt lätt att koppa olika faktorer och tips till de arbetsplatser man tidigare varit på. En punkt är hur den praktiska arbtetsmiljön
Bilden ovan är taget från Google+ och företagssidan Smarter Marketing och jag tycker den speglar dagens utveckling gällande arbetsmiljö väldigt tydligt. Det är öppna kontorslandskap där alla är tillgängliga. Men framförallt står ett bordsspel (snurrhockey) som de anställda kan använda sig av för att ta en paus i arbetet. Detta är något som jag själv stött på när jag jobbade på en webbyrå (som jag inte nämner då vi inte lämnade varande med helt glada miner). Men där fanns i alla fall pingisbord och mjuka inomhusfotbollar som man kunde spela med. Har hört om andra (framförallt IT-företag) som har TV-Spel och annan underhållning. Ibland känns det nästan som att just den kreativa miljön utvecklats otroligt starkt inom denna bransch -men inte inom speciellt många andra. När jag googlade på Smarter Marketing såg jag även att detta var ett företag inom IT och marknadsföring – inte speciellt oväntat.
Men kommer man att trivas på jobbet om arbetsgivaren ger underhållning, gratis fika, osv. Visst är det en punkt men författarna är tydliga med att det till stor del landar i arbetstagarnas knä. Alla medarbetare måste bidra för att målet ska nås. Det handlar inte bara om att få – det handlar om att vilja ge.
En annan tydlig punkt är kommunikation. Grunden till många konflikter och ofta handlar det om ren okunskap eller missförstånd just på grund av kommunikationen. Här känns det som att boken skulle kunna byggts ut med två tre kapitel. Det är extremt stort ämne och boken nosar på det. Små lösningar finns också men de företag som har svårt med kommunikationen bör gå vidare med kurser eller liknande. Det är ändå en mycket stor grundsten för att man ska kunna trivas.
Boken har en styrka i att det följer med studiematerial som kan användas i små studiecirklar. Så finns det bara någon som kan hålla i trådarna och samordna allt så kan utbildningen hållas på plats.
Ugglan Rekommenderar?
Rekommenderas? Jag vet inte. Både och. Svårt att säga. Beror nog på vilken arbetsplats man är på. Själv jobbar jag ensam. Då är kommunikationen inte så svår…
Boken kan för en gångs skull inte köpas på Bokus. Den finns hos Aspekt.nu här