Den stora succén av Gillian Flynns Gone Girl, både boken och filmen, präglade publiceringsindustrin 2015. Sedan dess har fler och fler liknande publikationer om inhemska, förgiftade relationer än vad som går att ränka tryckts. Men få har tagits emot lika väl hos publiken som debutromanen från journalisten som tog klivet till att författarskap – Paula Hawkins, som snabbt snappades upp av Dreamworks för filmatisering.
Kvinnan på tåget är en rivande thriller med uppfriskande realistisk karaktärisering och en invecklad sammanflätning av narraterande röster. Men dess ibland trånga syn saknar lite av den expansiva sociala kommenteringen gentemot dess samtida amerikanska motparter, och i vissa delar av bokens sista stycke avslöjas lite för mycket, lite för tidigt.
Berättelsen är uppdelad bland tre kvinnor, alla av dem till viss del opålitliga, och samtliga bär runt på en hel del baggage. Huvudfokus ligger på Rachel, en miserabel alkoholist som pendlar till London varje dag, där hon skapar en fantasivärld för ett glamouröst par hon ser sittandes på sin veranda varje morgon. Paret bor längs på samma väg som Rachels ex-man Tom och hans nya fru Anna, som först glider in i narrativet obemärkt men allt eftersom tar ett stadigare tag om berättandet.
Vi får även lyssna på berättelsen från Megans perspektiv, kvinnan i det ”glamourösa” paret, som självklart inte är så perfekt som Rachel inbillar sig, och som har en egen mörk hemlighet.
När Megan försvinner tror Rachel att hon nyckeln till att förstå var hon tagit vägen då hon sett henne i trädgården med en annan man dagen före. Men polisen tar henne inte på allvar på grund av hennes drinkvanor och blackouts, kombinerat med hennes relation till paret i fråga. Genom ett antal dåliga beslut kämpar sig Rachel in i utredningen och livet hos de involverade, utan att egentligen göra saker och ting bättre.
Hawkins visar upp talang i bytena mellan karaktärernas röster som sker i precis rätt tid för att stagera spänningen. De subtila avslöjandena om de olika karaktärerna och hur de relaterar till de olika situationerna levereras med precision till lyssnarna, och hon är också väldigt skicklig på att dela med sig av små detaljer som helt plötsligt har enorm betydelse.
Även om uppbyggnaderna och det stegrande dramat är bra, så finns det en viss besvikelse i klimaxet. För stort fokus läggs på det återkommande minnet av en av Rachels blackouts vilket till slut blir irriterande, när Rachel besöker Megans terapeut under täckmantel för att fiska efter information känns det också krystat. Över lag är Kvinnan på tåget dock en gripande och nervkittlande thriller som rekommenderas för alla att lyssna på.
Ugglan Rekommenderar: Boken rekommenderas som julklapp för de som tycker om thrillers och vill prova någon ny författare.
Ljudboken finns att lyssna på i alla de stora apparna för ljudböcker. Vill man istället ge den som film så finns den exempelvis via Viaplay.